I bostadsrättsföreningens stadgar framgår det vem som ansvarar för vad i lägenheten (Bostadsrättsföreningen eller bostadsrättshavaren). Läs den innan så vet du vad som gäller!
Om du som bostadsrättshavare anmäler lägenhetsfel där du själv ansvarar för underhållet, kommer du att faktureras för utfört arbete.
Förvaltning
Bredablick förvaltning sköter förvaltningen av föreningens ekonomi och ansvarar också för fastighetsskötsel, tvättstugor, trädgårdsskötsel samt städning av gemensamma utrymmen inklusive städning av hissarna.
Bredablick felanmälan via Internet
Icke brådskande fel kan anmälas dygnet runt på:
www.bredablickforvaltning.se/felanmalan
Bredablick felanmälan per telefon
Telefon: 010-177 59 00
Öppettider: Helgfri måndag-fredag kl. 07.00 – 16.00.
Jourutryckning
Endast för allvarliga fel som t.ex. pågående vattenläcka, där åtgärden inte kan anstå till nästkommande vardag. Felanmälan med jourutryckning har samma telefonnummer som Bredablick felanmälan, men samtalen kopplas utanför Bredablick felanmälans öppettider till en underleverantör.
Telefon: 010-177 59 00
Öppettider: När Bredablick felanmälan har stängt.
Hissar
Föreningen har serviceavtal för skötsel av hissar med Hiss i Skåne som sköter allt vad gäller hissarna förutom städning. Vid problem med hissarna kontakta Hiss i Skåne.
Telefon: 040-96 75 75 (både för akuta och mindre brådskande ärenden)
Mindre brådskande ärenden kan även felanmälas på:
www.hissiskane.se/felanmalan
(Det kan krävas att man trycker på fliken “felanmälan” till vänster på sidan.)
Bredband och TV
Vid frågor eller problem kontakta Ownit kundservice:
Telefon: 08-525 07 300
Öppettider: Helgfri måndag-fredag kl. 09.00 – 18.00, helg kl. 10.00 – 14.00)
Webbsida: www.ownit.se
Driftstatus: www.ownit.se/kundservice/driftstatus
El
Vid strömavbrott se www.kraftringen.se/om-kraftringen/kundservice/avbrott-och-felanmalan/stromavbrott/ för information om strömavbrott i området. Om du har strömavbrott till din lägenhet som inte beror på strömavbrott hos Kraftringen Nät AB, kontakta Bredablick Förvaltning.
Varje lägenhetsinnehavare ansvarar enligt stadgarna själv för elinstallationen i sin lägenhet. Kontrollera därför gärna bl.a. säkringar och jordfelsbrytare innan du kontaktar Bredablick Förvalting för att undvika att bli debiterad för elavbrott som beror på fel i din lägenhet.
Därför är det viktigt att du anmäler fel
Fel kan uppstå var som helst och när som helst. Vare sig styrelsen eller föreningens förvaltare har möjlighet att kontrollera hela fastigheten varje dag. För att skyndsamt kunna åtgärda ett fel behöver vår förvaltare få kännedom om felet och för detta är vi beroende av att du som medlem anmäler.
Även inuti din lägenhet föreligger skyldighet att skyndsamt anmäla vissa typer av fel, detta gäller bl.a. skador på vattenledningar.
Tips efter att felanmälan är gjord
Efter att du har felanmält något i husets gemensamma utrymmen, sätt gärna upp en lapp med information om att felanmälan är gjord och när den gjordes, så underlättar vi som bor i huset för varandra.
Störningar från grannar
I ett flerfamiljshus finns alltid ett visst mått av ljud från grannar som kan behöva tolereras, i synnerhet när det enligt föreningens Trivselregler inte måste vara tyst. Men om någon går utöver detta och du vet vem som stör, överväg i första hand att försöka tala med personen, som kanske inte ens är medveten om att det han eller hon gör är störande. Vid allvarligare störningar, kontakta Polisen på telefon 114 14. Om det föreligger fara för liv eller egendom, ring alltid 112.
Om du har återkommande problem med att någon stör så behöver detta följas upp av styrelsen. Kontakta styrelsen och beskriv så detaljerat som möjligt störningarnas art, när störningarna började och när de upphörde. Vid återkommande störningar är det bra om allt dokumenteras så noga som möjligt.